Segédlet az éves hulladékos adatszolgáltatások elektronikus teljesítéséhez



Tájékoztatjuk T. Ügyfelet, hogy az ÁNYK programmal kitöltött EHIR HIR-ÉV elektronikus hulladékos adatszolgáltatás az ügyfélkapun való feltöltéssel még nem tekinthető teljesítettnek, hibától mentesnek. Az OKIR rendszerben történik a központi automatikus ellenőrzések végrehajtása, az ügyfélkapus viszontazonosítás – a meghatalmazás ellenőrzése, az automatikus szervezethez rendelés, KÜJ, KTJ érvényesség ellenőrzése, valamint a szakmai automatikus ellenőrzések végrehajtása. Amennyiben az automatikus ellenőrzések végrehajtása során az automatikus ellenőrzések kritikus hibát találnak, akkor a feldolgozás leáll, az adatszolgáltatás kritikus hibásnak minősül. Kritikus hibás adatszolgáltatás nem minősül befogadottnak. A feltárt hibákról az ügyfél tételes értesítést kap az ügyfélkapun, vagy az ügyfélkapuhoz tartozó e-mail címen keresztül, attól függően, hogy az ügyfél a dokumentum beküldése során milyen értesítési tárhelyet jelölt meg.


Amennyiben az automatikus ellenőrzések nem tártak fel kritikus hibát, akkor a befogadás tényéről küld a rendszer értesítést elektronikus úton az ügyfél részére. Csak a sikeresen befogadott adatszolgáltatások kerülnek ügyintézésre.


Leggyakrabban előforduló kritikus hiba, hogy az adatlap beküldésének időpontjában még nem volt regisztrált ügyfélkapuja az adatszolgáltatásra kötelezettnek. Ugyanis az elektronikus úton történő adatszolgáltatás előzetes feltétele, hogy a KAR adatlapcsomag MEGH adatlapjának kitöltésével és elektronikus úton történő beküldésével a benyújtó regisztrálja magát az OKIR-ban. Azonban a meghatalmazás benyújtásával a regisztráció nem automatikus, azt a környezetvédelmi hatóságnak kell jóváhagynia (ami általában pár napot igénybe vesz), amiről az alábbi elektronikus értesítőt kapja meg az ügyfél: „A beérkezett adatszolgáltatás tartalmi ellenőrzése megtörtént, az ellenőrzés során elfogadást akadályozó hiba nem került megállapításra. Mindezek alapján tájékoztatom, hogy az elfogadott adatlap csomag tartalma év/hó/nap fordulónappal bekerült az OKIR rendszer nyilvántartásába.” Az elektronikus értesítő ugyancsak az ügyfél értesítési tárhelyére érkezik. A meghatalmazás befogadása (az ügyfélkapu regisztrációja, azaz a fenti értesítés megjelenése) után lehet a szakrendszerekbe az elektronikus adatszolgáltatást teljesíteni.


Az elektronikus adatszolgáltatás lépései:

  1. Beküldésre való jogosultság igazolása KAR MEGH adatlap ügyfélkapun történő beküldésével – a természetes személy ügyfélkapujának regisztrációja az OKIR rendszerben.
    Az ügyfél elektronikus tárhelyére érkező üzenetek:
    1. Azonnali értesítő a dokumentum érkeztetéséről
    2. Befogadó nyugta arról, hogy az adatszolgáltatás befogadásra került, és a tartalmi ellenőrzése megkezdődött/ vagy Befogadó nyugta arról, hogy az adatszolgáltatás hibái miatt feldolgozásra nem alkalmas – kritikus hibás az adatlapcsomag!
    3. Értesítő, hogy az adatlapcsomag bekerült az OKIR rendszer nyilvántartásába. Csak ezután tölthető fel az adatszolgáltatás az OKIR rendszerbe!
    Fontos, hogy a meghatalmazás csak abban az esetben dolgozható fel, ha az automatikus ellenőrzés során az OKIR rendszer nem talál hibát. A kritikus hibás adatlapcsomagot a hibák javítása után újra fel kell tölteni.

  2. HIR-ÉV adatlapcsomag elektronikus kitöltése, ügyfélkapun keresztül történő feltöltése.
    Az ügyfél elektronikus tárhelyére érkező üzenetek:
    1. Azonnali értesítő a dokumentum érkeztetéséről
    2. Befogadó nyugta arról, hogy az adatszolgáltatás befogadásra került, és a tartalmi ellenőrzése megkezdődött/ vagy Befogadó nyugta arról, hogy az adatszolgáltatás hibái miatt feldolgozásra nem alkalmas – kritikus hibás az adatlapcsomag!
    3. Értesítő, hogy az adatlapcsomag bekerült az OKIR rendszernyilvántartásába/ vagy Értesítő, hogy az ellenőrzés során tartalmi hibák kerültek megállapításra – az adatszolgáltatás szakmai hibásnak minősül.
    Fontos, hogy a kritikus hibás adatszolgáltatás nem dolgozható fel, az nem minősül teljesített adatszolgáltatásnak. A kritikus hibás adatszolgáltatást a hibák javítása után újra fel kell tölteni.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a személyes ügyfélkapuhoz tartozó értesítési tárhelyen az értesítések 1 hónap után elvesznek, amennyiben nem tesszük azokat tartós tárhelyre, ezután az érkezett dokumentumok elolvasására nincs mód!